loading...

tehranservic

شارژ گاز کولرگازی تمامی برند های موجود در بازار اینورتر و معمولی با بهترین تعمیرکاران تهران سرویس در سراسر تهران با ضمانت 180. روزه

بازدید : 91
شنبه 16 اسفند 1399 زمان : 18:35

زمانی که شما کولر گازی خود رابه تازگی نصب کرده اید یا کولر گازی شما تازه تعمیر مشود نیاز به شارژ گاز مجدد دارد.قدار شارژ گاز کولر گازی با توجه به شرایط مختلف متفاوت است و با توجه به هر دستگاه متغییر است.متخصصان تهران سرویس در سراسر تهران به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.شارژ گاز کولر گازی توسط تعمیرکار ماهر و به ارزان ترین نرخ انجام میشود.تعمیر کولر گازی و نصب کولر گازی خود را فقط به متخصصان ما بسپارید.

کولرهای گازی در سه حالت نیاز به شارژ گاز دارند:

-اسپیلت (کولر گازی ) تازه نصب ‌شده و نو است.
-سیستم کاملاً فاقد گاز است.
-سیستم احتیاج به شارژ کردن و یا اضافه کردن گاز دارد.
برای فهمیدن مقدار گاز کولر گازی می‌توانید والف شیر سرویس را فشار دهید اگر گاز بیرون زد یعنی سیستم دارای مقداری گاز است ولی اگر گازی بیرون نزد سیستم گاز ندارد و باید شارژ شود.

علائم کمبود گاز کولر گازی:

-عدم سرمادهی کافی در محیط نصب‌شده
-یخ زدن با برفک زدن فین‌های اواپراتور در حالت سرمایش کولر
-یخ زدن لوله رفت کندانسور (لوله نازک)

دلایل کمبود گاز در کولر گازی:

1-آمپر دستگاه از حالت عادی کمتر می شود.
2-گرد و خاک و چربی در محل نشت بر روی مدار لوله کشی دستگاه مشاهده می شود.
3-فشار قسمت مکش سیستم کم می شود.
4-قسمتی از اواپراتور برفک می زند.
5-کمپرسور به طور پیوسته کار می کند.
6-سیستم زیاد سرد نمی کند.
7-درجه حرارت لوله ی دهش کمپرسور کم می شود.

قبل از شارژ گاز کامل چه کارهایی باید انجام داد:

1- پیدا کردن محل نشت گاز ، سرویسکار معمولا نقطه ضعف های کولر گازی را می داند و می تواند حدس بزند که نشدی از کجا اتفاق افتاده
2-رفع نشتی و در صورت نیاز جوشکاری محل نشت گاز که این کار نیازمند تجربه فنی بالایی میباشد
3- قبل از تزریق گاز و بعد از جوشکاری چنانچه مدار کولر گازی نیاز به شست و شو داشته باشد، باید این کار صورت بگیرد
4- اگر نیاز به شست و شوی مدار نبود بعد از جوشکاری ، انجام عمل وکیوم بسیار بسیار مهم و ضروری میباشند
5-شارژ گاز کولر گازی باید با توجه به تاریخ آخرین تزریق گاز انجام شود
6-سرویس کار باید بدانند گازی که از سیستم تبرید کم شده آیا طبیعی است یا مشکلی وجود دارد
7-سرویس کار با اطلاع از آخرین تاریخ تزریق گاز میتواند به این موضوع پی ببرد.

وسایل و تجهیزات شارژ گاز کولر گازی:

1-گیج مانیفولد به همراه شیلنگ های مخصوص آنها
2-تجهیزات جوشکاری
3-پمپ وکیوم کولر گازی
4-انواع رابط ها
5-آمپر متر
6-انبر کور کن
7-ابزارهای مربوطه، مانند لوله مویی بر، آچارها، پیچ گوشتی و…
8-کپسول گاز کولر گازی
9-آینه تلسکوپی

انواع حالت های شارژ گاز کولر گازی:

1-شارژ گاز کولر گازی نو:
زمانی که یک کولر گازی به صورت پلمپ از یک شرکت معتبر خریداری می شود معمولاً به اندازه ۵ متر لوله داخل جعبه کولر گازی گذاشته می شود.شرکت ها به اندازه ۵ متر لوله گاز داخل سیستم کندانسور محبوس می کنند اما وقتی از بیشتر است ۵ متر لوله مسی استفاده شده باشد باید بعد از نصب و باز کردن شیر سرویس و انجام عمل وکیوم گاز کمبود را به کمپرسور تزریق کرد
2- مواقعی که سیستم کاملاً بدون گاز است:
با فشار دادن والف شیر سرویس می توان پی برد گازی در سیستم وجود دارد یا خیر
اگر والف را فشار دادیم و گازی بیرون نیامد یعنی سیستم کاملاً بدون گاز است
همانطور که در بالا توضیح داده شد در این مواقع باید قبل از شارژ گاز عمل وکیوم برای رفع رطوبت و ایجاد خلا در سیستم انجام شود
و به دنبال آن نشتی یابی انجام شده و سیستم را نشتی گیری می‌کنیم
3-زمانی که سیستم مقداری از گاز خود را از دست داده:
۱_ با وصل کردن گیج به سر شیر سرویس و خواندن عدد نمایش داده شده
۲_ تست میزان سرمایش کافی در محیط
۳_ وجود یخ زدگی یا برفک در پره های اواپراتور
۴_ یخ زدن لوله ها مخصوصا رفت لوله نازک
وقتی با استفاده از این روش ها کمبود گاز در سیکل تبرید را تشخیص دادید ، به چندین روش مختلف می توانید شارژ گاز را انجام دهید.در حالت کلی گاز داخل کولر گازی باید چیزی در حدود ۵۰ تا ۷۰ psi باشد

انواع روش‌های شارژ گاز کولر گازی:

1-روش شارژ گاز وزنی:
برای شارژ گاز کولر گازی به این روش به یک ترازو نیاز دارید که وزن گاز را اندازه گیری کنید و بدانید چه مقدار گاز نیاز دارد و باید به آن تزریق شود.
در مرحله بعدی شارژ گاز کولر گازی را به صورت کامل خالی کرده و سپس مخازن و لوله کشی‌های گاز را بررسی کرده و در صورت وجود هر گونه نشتی در آن باید آن را از بین ببرید.در این مرحله از شارژ گاز کولر گازی می‌توانید با اطمینان خاطر کپسول گاز را به آن وصل کرده و شارژ گاز کولر گازی را انجام دهید
2-روش شارژ گاز آمپری:
در این روش، میزان شارژ گاز کولر گازی بر اساس مقدار آمپری که با اتصال آمپرمتر به کولر بدست می آید، تعیین می شود. می دانیم که هر وسیله الکتریکی دارای یک میزان مصرفی برق و یک آمپراژ مصرفی می باشد. تکنسین های باتجربه می دانند که در صورتی که عملکرد کولر گازی صحیح و اصولی باشد، بدین معنا که مقدار گاز موجود در سیستم درست و به اندازه است، مقدار آمپر مصرفی کولر گازی چه عددی خواهد بود (میزان نوشته شده بر روی برچسب فنی کولر).
با توجه به این امر و با اندازه گیری آمپر مصرفی کولر، میزان گاز موجود در سیستم تنظیم می شود. برای اینکار یک آمپر متر کلمپ را به یکی از سیمهای ورودی کمپرسور وصل می کنیم. کولر را روشن کرده و به عدد آمپر متر نگاه می کنیم. اگر کمتر از عدد نوشته شده بر روی پلاک دستگاه باشد، میزان گاز کمتر و اگز بیشتر باشد، گاز اضافی در سیستم داریم.
3-روش شارژ گاز گیج مانوفیلد:
در این روش جهت شارژ گاز کولر گازی، تکنسین دمای هوای اطراف پنل داخلی (اواپراتور) و نیز دمای هوای اطراف پنل خارجی (کندانسور) را بدست آورده و با استفاده از جدولی که توسط تولید کنندگان گاز کولر تهیه می شود، میزان فشار گاز کولر گازی را برای دو دما بدست می آورد. سپس با اتصال گیج مانوفیلد که برای سنجش فشار به کار می رود، شارژ گاز کولر گازی تا رسیدن به فشار موردنظر انجام می شود. این روش چندان قابل اعتماد نبوده و درصد خطای بالایی دارد.
همانطور که واضح است، ابتدا دمای محیط بیرونی و داخلی را یافته و سپس محل تقاطع این دو ردیف را می یابید. عددی که بدست می آید، میزان فشار گاز موجود در سیستم را برای 5 متر لوله مشخص می کند. توجه به این نکته بسیار مهم است! اگر کمبود گاز کولر گازی زیاد باشد و شما به این مساله بی توجه باشید، علاوه بر افت عملکردی قابل توجه، روغن کولر گازی به سرعت فاسد شده و در دراز مدت سبب از کار افتادن کمپرسور نیز می شود.

شارژ گاز کولر گازی

مراحل وکیوم کولرگازی:

در این مرحله درپوش روی شیر های خط مایع و گاز در قسمت یونیت خارجی را بردارید و مطمئن شوید که شیرها بسته هستند.
سپس در پوش خط گاز را باز کرده و شیلنگ گیج مانیفولد ( گیج دو قلو ) را به آن وصل کنید و شیلنگ دیگر را به کپسول ازت وصل کنید.
سپس شیر کپسول را به آهستگی باز کرده و فشار را به آرامی تا حدود 150 PSI بالا ببرید .
سپس نقاط لازم ( محل های اتصال یا حیانا جوشکاری شده ) را با کف و صابون نشت یابی کنید . در حین کار به عقربه گیج نیز نگاه کرده مبادا پایین آمده باشد که نشانه نشت است . حتما کپسول ازت را نیز به مانومتر مجهز کنید .
سیلندر ازت را از جای مطمئن تهیه کرده، زیرا در صورت ناخالصی مشکلات عدیده ای بوجود می آورد . هیچگاه از هوا یا اکسیژن برای تست فشار استفاده نکنید. هرگز ازت را به صورت مایع تزریق نکنید .
در این مرحله پس از تست فشار و اطمینان از عدم نشت کپسول ازت را جدا کرده و بعد پمپ وکیوم را وصل کرده شروع به وکیوم نمایید.
زمان وکیوم بسته به ظرفیت پمپ وکیوم و حجم سیستم تهویه متفاوت است .
البته به درجه روی گیج مانیفولد نیز دقت کنید که تا 30- اینچ جیوه ( 1- اتمسفر ) پایین بیاید .
نکته : استفاده از کمپرسور های معمول بجای پمپ وکیوم توصیه نمی شود، زیرا نمی توانند وکیوم خوبی ایجاد کنند.
در صورتیکه از یک پمپ وکیوم با ظرفیت 8 متر مکعب بر دقیقه استفاده می کنید
پس از وکیوم ابتدا شیر مانیفولد را بسته، سپس پمپ وکیوم را خاموش می کنیم .
مدت زمانی صبر می کنیم و سپس به گیج مانیفولد نگاه می کنیم. اگر عقربه گیج بالا آمده باشد نشانه نشت است، در غیر اینصورت پمپ وکیوم را جدا کرده و توسط آچار آلن ابتدا شیر خط مایع را تا آخر باز می کنیم، سپس شیر خط گاز را تا آخر باز می کنیم. بعد از اندکی صبر سیستم را روشن می کنیم . موقعی که طول لوله کشی از حد استاندارد بیشتر شود نیاز است مقداری مبرد اضافی به سیستم شارژ کنیم که این مقادیر در جداول استاندارد هر دستگاهی به طور اختصاصی داده می شود .
در این مرحله تست های مربوطه به اندازه گیری های جریان مصرفی ولتاژ و دماهای یونیت داخلی و خارجی را تست کرده مبادا خارج از اندازه استاندارد باشد . در غیر اینصورت از جداول عیب یابی استفاده کرده و عیب را برطرف کنید . مطمئن گردید سیستم عملیات های مختلف را درست انجام می دهید . از زمان های متوالی قطع و وصل مطمئن شوید ( منظور عملکرد ترموستات و بدست آمدن دمای لازم ) و سعی کنید موارد عملیاتی دستگاه و استفاده از کنترل را به مصرف کننده توضیح دهید .
منظور از پمپ دان جمع آوری مبرد از سیستم داخلی و لوله ها و جمع کردن آن در کندانسور و رسیور مایع یونیت خارجی است . بنابراین برای این منظور باید به روش زیر عمل نمایید :
1) در پوش شیر های خط مایع و گاز و مهره شیر سوزنی را باز کنید .
2) گیج منیفولد را به خط مکش به شیر سوزنی وصل کنید .
3) شیر خط مایع را کاملا ببندید .
4) شیر خط گاز را ابتدا بسته سپس 2 الی 3 دور باز کنید. این برای این است که در آخر شیر را سریعتر ببندیم.
5) سیستم را در حالت سرمایش روشن کنید ( هرگز در حالت گرمایش روشن نکنید )
6) وقتی فشار برگشت به صفر رسید، شیر خط مکش را کاملا ببندید . بعضی ها عقیده دارند که تا ایجاد خلاء این کار را ادامه دهید که استاندارد نیست . امکان کشیده شدن هوا در این مرحله به سیستم وجود دارد که در مرحله کار بعدی سیستم دچار مشکل می کند .
7) سیستم را خاموش کنید .
8) گیج را جدا کرده و در پوش ها را در جای خود ببندید .

علائم گاز اضافی در کولر گازی:

1-فشار قسمت دهش سیستم زیاد می شود.
2-کمپرسور در هنگام روشن شدن خوب راه اندازی نمی شود.
3-صدای کار کردن کمپرسور از حالت عادی بیشتر می شود.
4-لوله ی مکش سیستم تا کمپرسور برفک می زند.
5-آمپر دستگاه از حالت عادی بیشتر می شود.
6-درجه حرارت لوله ی دهش کمپرسور زیاد می شود.

انواع گاز برای شارژ گاز کولر گازی:

کولرهای گازی مطابق با نوع و برندی که دارند از گازهای مختلفی برای خنک کردن استفاده می‌کنند که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.
R22: این نوع گاز با نام آیوپاک کلرو دی فلورو متان معروف است و فرمول شیمیایی آن CHCLF2 می‌باشد.
معمولا این نوع گاز دارای معایب زیادی می‌باشد که بسیاری از کشورها از آن استفاده نمی‌کنند ولی کشورهای جهان سومی‌به دلیل ارزان قیمت بودن آن هنوز هم این گاز را مورد استفاده قرار می‌دهند.عیب این نوع گاز این است که به محیط زیست آسیب می‌رساند و باعث نازک شدن لایه اوزون می‌شود.
R410A: این نوع گازها معمولا از گازهای R31 و R132 تشکیل شده است.
گازهای A014R یکی از خنک کننده ترین گازها است که در کولرهای جدید تعبیه می‌شود.باید بگویم که این نوع گاز اصلا شبیه به گاز 22R نیست که به لایه اوزون لطمه وارد کند و اگرم تاثیر داشته باشد بسیار ناچیز است.
R407A: یکی از انواع گازهای خنک کننده است که باعث کاهش دما خواهد شد.
فرمول شیمیایی این گاز C2HF5 می‌باشد.معمولا این نوع گازهای چندان زیانی به لایه اوزون نخواهند زد.

شارژ گاز کولر گازی

منبع:www.tehranservic.com

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 311
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 9
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 855
  • بازدید سال : 2325
  • بازدید کلی : 32421
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی