loading...

tehranservic

خرید قطعات پکیج اصل و با ضمانت از اصول اولیه تعمیر پکیج شماست.لطفا قطعات پکیج خود را از تهران سرویس یا سایر نمایندگی های معتبر تهیه نمایید

بازدید : 128
چهارشنبه 4 فروردين 1400 زمان : 17:39

آشنایی با قطعات پکیج

از آنجایی که پکیجها دارای دو مدار گرمایشی و مصرفی میباشند قطعات آنها نیز باهم کمی متفاوت است ولیکن قطعاتی هم در پکیج وجود دارد که بین این دو مدار مشترک کار میکنندحال به بررسی و تفکیک این قطعات میپردازیم.

قطعات مشترک عبارتند از:

1-فن
2-پرشر دود
3-جرقه زن
4-حسگر شعله
5-مصرفی
6-گرمایشی

در تهران سرویس خرید قطعات پکیج را با اطمینان خاطر از اصالت کالا تجربه کنید.

فن:

همانطور که از اسمش پیداست قطعه ای الکترومکانیکی میباشد که وظیفه آن مکش گازهای حاصله از احتراق است.کمی بیشتر با این قطعه آشنا شویمدستگاههای تک مبدل و دو مبدل خود به دودسته فن دار و بدون فن تقسیم می شوند.در دستگاه فن دار خروج گاز بین ۴ تا 20/4 سانتی متر پرتاب می گردد.در بالای فن یک لوله کوتاه دو جداره وجود دارد که خروج گاز از لوله داخلی و ورود اکسیژن یا همان هوای ثانویه از لوله خارجی صورت می گیرد.هوای اولیه از فاصله بین ژیگلور تا مشعل تشکیل می شود.در دستگاه فندار اول فن شروع به کار کرده اگر مسیر ان مسدود نبود به برد گزارش میدهد و دستگاه روشن می شود.در دستگاه بدون فن تنها یک لوله تک جداره وجود دارد که تنها وظیفه آن خروج گاز می باشد.لوله خروجی برروی کلاهک تعدیل قرار میگیرد و روی کلاهک قطعه ای به نام ترموستات دود وجود دارد.درصورتی که دمای کلاهک به بالای ۸۰ درجه سانتیگراد برسد ترموستات عمل کرده و به برد گزارش مختل شدن خروج گاز را میدهد و دستگاه خاموش می شود.جهت اطمینان از عملکرد ترموستات دود تنها به یک اوهمتر نیاز است.اوهمتر خود را برروی حالت بوق قرار داده و قطعه را تست نمایید.

امروزه با توجه با استاندارهای جهانی دیگر دستگاههای بدون فن تولید نمیشوند و در مدلهای قدیمی امکان نصب در داخل منزل امری کاملا حادثه ساز و در بعضی مواقع باعث جان باختن ساکنین می شود.در دستگاههای فن دار گاها مشتری از صدای ناهنجار انفجاری شکایت دارد که این مشکل بسیار متعدد است علت آن هم گرفتگی ورودی اکسیژن یا همان هوای ثانویه میباشد اما در بعضی موارد دسترسی به انتهای لوله امکان پذیر نمی باشد.کنار فن دو عدد در پوش پلاستیکی وجود دارد که با باز کردن هر کدام از انها هوای ثانویه به راحتی وارد دستگاه شده و انفجار دیگر رخ نمی دهد.

نحوه تست :

برای اینکه ایراد را پیدا کنیم ابتدا به سراغ برد دستگاه رفته آنرا تست میکنیم
در صورت عدم ایراد در برد به وسیله یک سیم تست ، برق مستقیم به فن متصل میکنیم اگر شروع به کار کرد ایراداتی همچون قطعی سیم یا پایه اتصال برد شایان ذکر است.حال در صورتی که فن به صورت یکسره از اتصال داخل ددستگاه شروع به کار کند مجددا فن ایراد دارد.دقت داشته باشید تست به وسیله برق مستقیم بسیار خطرناک است و عدم دانش کافی باعث خطر مرگ می شود.

عوامل خرابی : :

معمولا فن به راحتی خراب نمیشود.حتی میتوان گفت یکی از کم استهلاک ترین قطعات پکیج فن میباشد ولیکن مواردی همچونورود آب در موقع بارش باران از داخل دودکش به فن باعث از بین رفتن آن می شود.
مورد دیگر که بسیار شایع است اختلال در رله فن از برد دستگاه می باشد.

پرشر دود :

قطعه ای مکمل در عملکرد فن که گزارش خروج گاز از دودکش پکیج را می دهد.پرشر دود به وسیله دو شلنگ سیلیکونی از جنس سخت به داخل خروجی دودکش متصل می شودشلنگهای سیلیکونی به قطعه کوچکتری به نام شیپوری(ونتوری) متصل میشوند که وظیفه آن مکش و دهش گاز و اکسیژن می باشدبرای بهتر متوجه شدن نحوه قرار گیری شلنگها بر روی ونتوری میتوانید به علائم روی قطعه مراجعه کنید.

P2= مکش p1=دهش

L= مکش H=دهش

نحوه تست :

فقط به وسیله اوهمتر روی حالت بوق یا بیزر دو سر اوهمتر را برروی مکش و دهش قرار می دهیم .

عوامل خرابی :

یکی دیگر از قطعاتی که دچار خرابی بسیار میشود همین پرشر دود است.هنگامی که فن عمل می کند رله داخل پرشر متصل می شود و به برد گزارش باز بودن مسیر دود را می دهد.در غیر این صورت قطعه خراب بوده و باید تعویض گردد.

جرقه زن(آیونایزر) :

تنها وظیفه این قطعه تولید جرقه جهت شعله ور شدن مشعل پکیج می باشد.جنس آن از یک میله به اسم یون که دارای عایق سرامیکی است و یک سیم در برد به اسم ترانس جرقه زن دارد.در بعضی از دستگاهها یک عدد جرقه زن وجود دارد اما در اغلب دستگاهها دو عدد مشاهده شده است.

فاصله جرقه زن تکی تا مشعل بین 7 تا 9 میلی متر می باشد.
فاصله جرقه زن دوتایی تا مشعل بین 3 تا 5 میل می باشد.

نحوه تست :

بهتر است به هیچ عنوان این قطعه را بدون دانش کافی تست نکنید چون برابر با 8000 ولت خروجی هنگام کار تولید میکند.

عوامل خرابی :

1-سولفاته شدن میله یون
2-قطعی سیم از مسیر تا برد
3-شکسته شدن سرامیک قطعه
4-سوختن ترانس جرقه زن

حسگر شعله :

قطعه ای بسیار پر کاربرد از جنس یون با عایق سرامیکی که وظیفه آن شناسایی شعله در کمتر از 4 ثانیه می باشد.

نحوه تست :

در صورت عملکرد ضعیف،پکیج به محض روشن شدن و شعله ور شدن مشعل بلافاصله خاموش می شود.

عوامل خرابی :

1-سولفاته شدن میله یون
2-قطعی سیم از مسیر برد
3-شکسته شدن سرامیک قطعه

در بسیار از پکیجهای قدیمی جرقه زن و حسگر شعله تنها برروی یک میله بودند که وظیفه هر دو این قطعات را انجام میداد اما امروزه به دلیل تغییر قانون های استاندارد جهانی دیگر این امر قابل قبول نمی باشد.

NTC(سنسور حرارتی):

یکی دیگر از قطعه های کوچک اما در عین حال پرکاربرد در پکیج می باشد.در مدار گرمایشی و مصرفی وجود دارد و به چند دسته از قبیل جداری ، غرق آبی و عصایی تقسیم می شود.مدل غرق آبی آن در لوله ها و مدلهای دیگر به کمک خمیر سیلیکونی برروی لوله نصب می گردند. وظیفه اصلی این قطعه گزارش لحظه به لحظه دمای آب در مسیر می باشد.

نحوه تست :

به کمک اوهمتر در دمای 25 درجه سانتی گراد باید 10 کیلو لوهم را نشان دهد.هرچه دما بالا تر برود مقاومت اوهم پایینتر می آید.

عوامل خرابی :

مدل غرق آبی اغلب به دلیل رسوب از بین می روند اما مدلهای جداری و عصایی به دلیل از بین رفتن خمیر سیلیکونی نمی توانند دما را به درستی به برد گزارش بدهند.

قطعات مدار مصرفی عبارتند از:

1-فلو سوئیچ
2-فلومتر
3-میکرو سوئیچ

فلوسوئیچ ،فلومتر ، میکرو سوئیچ

در هر مدل از دستگههای موجود ممکن است یکی از این قطعات وجود داشته باشند که از نظر ظاهری با هم متفاوت میباشند اما در عملکرد وظیفه یکسانی دارند.فلوسوئیچ ،فلومتر یا میکرو سوئیچ در مدار مصرفی قرار میگیرند.در هنگام باز نمودن شیر آب در مدار مصرفی این قطعه به برد گزارش وجود آب را می دهد و دستگاه شروع به کار میکند.

فلوسوئیچ :

ساده ترین مدل آن همان فلو سوئیچ است که دو سیم از برد به آن متصل میشود :

نحوه تست :

سیم متصل شده را از قطعه جدا نموده به وسیله یک پایه رسانا اتصال میدهیم اگر دستگاه شروع به کار کرد قطعه ایراد دارد.

عوامل خرابی:

اولین قطعه ای که در هنگام استفاده از مدار مصرفی شروع به کار میکند فلو سوئیچ است به همین دلیل یکی از پر استهلاک ترین قطعات پکیج به شمار میرود و گاها رسوب آب و شکستگی آهنربای داخلی باعث خرابی آن میشود.

فلومتر :

همانطور که گفته شد عملکرد هر سه مدل تفاوتی باهم ندارند اما از نظر ظاهری فلومتر دارای 3 سیم میباشد که 2سیم قرمز رنگ و مشکی وظیفه گزارش وجود آب به برد را دارند و سیم بعدی فشار آب ورودی را میسنجد.

نحوه تست :

به وسیله اوهمتر دو سر سیم قرمز و مشکی در حین بسته بودن آب باید 5 کیلو اوهم را نشان دهند.هنگا می که آب گرم مصرفی را باز نمودیم دو سر سیم قرمز و زرد رنگ باید بین 3 تا 5 کیلو اوهم را نشان دهند.

عوامل خرابی :

از علل های مختلف میتوان به رسوب دستگاه ، شکسته شدن پروانه داخلی یا قطعی سیم از برد اشاره کرد.

میکرو سوئیچ :

میکرو سوئیچ فقط در دستگاههای دو مبدله دیافراگ دار میباشند و در جلوی فنر 3 طرفه نصب میشود.

نحوه تست :

اوهمتر خود را روی حالت بوق یا بیزر قرار داده و به دو سر سیم قطعه متصل نمایید.

عوامل خرابی :

عوامل بسیاری باعث خرابی میکرو سوئیچ میباشند که عبارتند از:

1-رسوب در قطعه
2-پارگی دیافراگ
3-قطهی سیم از برد
4-خرابی فنر 3 طرفه
5-شکسته شدن پایه سوئیچ

نکته قابل توجه درباره فلوسوئیچ ،فلومتر ، میکرو سوئیچ این است که هر زمان مدار مصرفی آب گرم مطلوب ارائه نداد یکی از این قطعات دچار مشکل شده اند.

لطفا در هنگام تست قطعات و یکسره کردن آنها حتما آب گرم مصرفی را باز بگذارید در غیر این صورت مبدل شما ذوب میشود و احتمال آتش سوزی بسیار زیاد است.

قطعات مدار گرمایش عبارتند از:

1-پمپ
2-پرشر آب(کلید حداقل فششار آب)
3-بای پس
4-منبع انبساط
5-شیر اطمینان
6-ترموستات حد

پمپ آب یا سیرکولاتور :

پمپ یکی از اصلی ترین قطعات به شمار می رود که وظیفه آن به گردش درآوردن آب در مدار بسته گرمایشی می باشد.

پمپ خود از 4 قطعه مجزا تشکیل شده است

1-سیم پیچ یا پوسته
2-روتور
3-حوزینگ
4-اتوونت یا هواگیر خودکار

در پمپهای تولید داخل اگر یکی از قطعات خراب باشد نمی توان تنها همان قطعه را تعویض کرد و به ناچار باید یک پمپ نو تهیه کرد اما در مدلهایی نظیر گرنفوس هر یک از اجزای پمپ به صورت جداگانه تعویض میشوند.

نحوه تست :

طریقه تست آن به وسیله برق 220 ولت میباشد.برق را به دو سر منفی و مثبت پمپ وصل میکنیم.اگر روتور پمپ به گردش درآمد پمپ ایرادی ندارد و باید به دنبال علتهای دیگر باشیم.اما اگر روتور به گردش در نیامد آنرا از پوسته جدا کرده و مجددا به آن برق مستقیم میدهیم.به کمک یک پیچ گوشتی نارسانا تست میکنیم .داخل پوسته باید حالت مغناطیسی ایجاد شود در غیر اینصورت یا سیم پیچ سوخته و یا خازن پمپ ایراد دارد.یکی از ساده ترین مراحل تست پمپ میتوان گفت بدون اینکه نیاز به باز کردن آن باشد به کمک یک پیچ گوشتی دو سو پیچ پشت پمپ را باز نمایید.اگر آب با فشار خارج شود پمپ ایراد دارد.

عوامل خرابی :

1-رسوب در مدار
2-خرابی یا شکستگی روتور
3-سوختن خازن
4-سوختن سیم پیچ
5-قطعی سیم از مسیر برد

در هنگام تست با پیچ پمپ حتما مراقب باشید آب برروی برد یا قطعات برقی دیگر نریزد چراکه باعث برق گرفتگی یا دست کم از بین رفتن برد پکیج می شود.
نکته دیگر هم میتوان گفت اگر بدنه پکیج برق داشته باشد به احتمال زیاد آب به داخل پمپ نفوذ کرده است.

پرشر آب(کلید حداقل فشار آب) :

این قطعه الکترو مکانیکی نیز وظیفه گزار آب در مدا گرمایشی به برد را دارد.محل قرار گیری آن در مسیر گرمایشی می باشد و نیاز به نیم اتماسفر برای شروع فعالیت خود دارد.

نحوه تست :

پرشر آب را به دو طریق با اوهمتر میتوان تست کرد و با اتصال کوتاه هم میتوان نتیجه گرفت.اولین تست به کمک حالت بهنگامیکهوق یا همان بیزر امکان پذیر است.دومین روش تست به گونه ای که اگر فشار آب در دستگاه وجود داشته باشد مقاومت آن باید به یکدیگر اتصال بدهند و به برد گزارش وجود آب را اعلام کند در غیر اینصورت قطعه از کار افتاده است.در نهایت اگر اوهمتر همراهتان نبود میتوانید با یک اتصال کوتاه دو سر سوکت را به هم متصل کنید.

عوامل خرابی :

1-رسوب
2-قطعی سیم از مسیر تا برد
3-شکسته شدن یکی از پایه های مقاومت

منبع انبساط :

منبع انبساط در اشکال و حجمهای مختلف بسته به نوع دستگاه متفاوت است.در منبع یک تیوپ وجود دارد که وظیفه آن خنثی کردن آب افزایش یافته در مدار گرمایشی می باشد.کمی عامیانه تر بخواهیم توضیح بدهیم در اثر فشار بیش از حد به مدار گرمایشی تیوپ داخل منبع با منبسط شدن از ارائه دمای بیش از حد جلوگیری می کند و وقتی دما کمی پایین آمد مجددا آب را به داخل مدار گرمایشی باز میگرداند.فشار آن در حالت عادی باید برروی 1 بار باشد.

نحوه تست :

اگر فشار بر روی 2 تا 5/2 بار باشد حتما منبع ایراد دارد.
هر موقع والف منبع را فشار دادیم و آب از داخل والف به بیرون آمد منبع ایراد دارد.

عوامل خرابی :

1- مهمترین عاملی که باعث خرابی منبع انبساط می شود عدم سرویس پکیج و اسید شویی به موقع می باشد و رسوب داخل دستگاه به مرور تمام قطعات را از بین میبرد.دیگر عامل آن خراب بودن سوپاپ بای پس می باشد که بیشتر به آن میپردازیم.

بای پس :

در صورتیکه منبع انبساط بیش از حد عمل کند و فشار زیاد در آن جمع شود بای پس آب یا بخار حاصله از منبع انبساط را از خروجی مدار گرمایشی تخلیه می کند.

عوامل خرابی :

فقط رسوب باعث گرفتگی بای پس میباشد.لازم به ذکر است پس از هربار سرویس یا اسید شویی دستگاه،تعویض بای پس اجباری است و در صورت عدم تعویض خسارات جبران ناپذیری را در بر میگیرد.

شیر اطمینان(شیر3بار) :

به جرعت میتوان گفت یکی از حیاطی ترین قطعات پکیج همین شیر اطمینان می باشد چرا که در هنگام بالا رفتن فشار دستگاه فعال میشود و آن را تخلیه می کند.در صورتیکه بالای 3 بار قطعه فعال شده و دچار ابریزش شود پکیج خراب است که به عوامل خرابی آن میپردازیم :

1-خرابی شیر پرکن
2-سوراخ بودن منبه انبساط
3-سوراخ بودن مبدل اصلی در دستگاه تک مبدل
4-سوراخ بودن مبدل ثانویه در دستگاه دو مبدل

یکی از اشتباهاتی که اغلب تعمیرکاران بی تجربه با آن مواجه میشوند آبریزش پکیج در شب که دستگاه کمتر کار میکند است.دلیل این فرآیند تنها سوراخ بودن مبدل می باشد و به شیر اطمینان مرتبط نمیباشد.

نحوه تست :

1-در صورتیکه زیر 3 بار دچار آبریزش باشد قطعه ایراد دارد.
2-در صورتیکه بالای 3 بار فشار را تخلیه نکند و فعال نشود قطعه ایراد دارد.

عوامل خرابی : معمولا شیر اطمینان تنها یک بار عمل میکند و بعد از آن باید تعویض گردد مگر اینکه مدت زمان عملکرد آن بسیار پایین باشد.

دیگر موارد خرابی این قطعه هم می توان به رسوب اشاره کرد.
دقت داشته باشد در هنگام تست این قطعه بخار حاصله بسیار خطرناک با دمای بالایی دارد.
برای حفظ سلامتی خود حدالامکان از تعمیرکارهای مجرب درخواست تعمیر یا تعویض داشته باشید.

ترموستات حد(سنسور حرارتی) : هنگامی که دمای آب به 90 تا 95 درجه سانتیگراد میرسد ترموستات حد عمل کرده و بین دما 105 تا 110 درجه سانتی گراد گزارش دمای بیش از حد را به برد می دهد.محل قرار گیری آن در خروجی مدار گرمایشی می باشد.

نحوه تست : طریقه تست به کمک اوهمتر رو حالت بوق یا همان بیزر می باشد که اگر بوق ممتد داشته باشیم قطعه سالم است

عوامل خرابی : تنها دلیل خرابی آن قطعی سیم از مسیر تا برد میباشد.

تقریبا تمام قطعات اصلی پکیج را نام بردیم و نحوه تست و علتهای خرابی آن را به خوبی توضیح دادیم اما جهت تست سعی کنیم با تکنسینهای مجرب مشورت کرده زیرا بعضی قطعات همانطور که گفته شد بسیار خطرناک و خسارات جبران ناپذیری را از خود باقی می گذارند.
تعمیرات پکیج تهران سرویس با بهترین قطعات یدکی پکیج شما را تعمیر میکند .ضمانت 180 روزه کار ما آسودگی خیال شماست.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 311
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 856
  • بازدید سال : 2326
  • بازدید کلی : 32422
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی